Cum te poate ajuta un psiholog?

Cum te poate ajuta un psiholog?

psiholog

Relaţiile perfecte între oameni încă îşi mai aşteaptă inventatorul şi, în general, toată lumea are probleme. Dar ce te faci atunci când problemele sunt cele care îţi controlează viaţa?
Sunt o persoană conflictuală – aşa mi-a spus terapeutul meu. Ai auzit şi tu prin locaţii selecte din târg afirmaţii de acest gen şi de ce să nu recunoşti – te-ai întrebat de ordinea din mansarda tipei care a lansat perla. Poate ţi-ai şi spus în sinea ta că bănuiai tu ceva sau poate te-ai întrebat dacă nu cumva şi tu ar fi trebuit să apelezi la serviciile unui psihoterapeut cândva în viaţa ta. Chiar aşa, ce poate face un psihoterapeut pentru tine şi problemele tale? Înainte de toate, să clarificăm nişte mituri.

Un psihoterapeut îţi va rezolva problemele – FALS.
Un psiholog specialist consilier sau psihoterapeut – nu îţi va disciplina copilul în locul tău şi nici nu va negocia mărirea de salariu cu şeful. E bine să fii avertizată, încă de la începutul drumului, că tot ce poate face un psihoterapeut e să te asiste să devii capabilă să-ţi înfrunţi singură problemele. În terapie, principalul instrument de lucru eşti chiar tu – terapeutul e, dacă vrei, un fel de antrenor care te ajută să ajungi la cea mai bună performanţă de care eşti capabilă. Deci, vestea proastă e că terapeutul tău nu îţi va da soluţii salvatoare sau miraculoase. Vestea bună: dacă totul merge bine, vei ajunge să înfrunţi problemele de care fugeai altă dată.

Trebuie să ştii ce vrei atunci când vii la terapie – PARŢIAL ADEVĂRAT.
E adevărat că în cadrul terapeutic se lucrează pe probleme „ţintite“, dar nu e obligatoriu să vii cu temele făcute de acasă. Poţi veni în cabinet cu un sentiment de descurajare, cu senzaţia că nu mai poţi duce singură toate grijile sau că nu te mai descurci. Împreună cu psihoterapeutul tău vei fi defini mai bine ceea ce te nemulţumeşte.

La terapie spui lucruri trăsnite – FALS.
E absolut alegerea ta ce vrei să împărtăşeşti terapeutului, nu e cazul să îi spui detalii intime dacă nu vrei. Terapeutul bun îţi oferă mereu şansa de a te exprima aşa cum vrei. Sigur că există tehnici terapeutice – care mai de care. Dar psihoterapeutul tău nu o să aleagă tehnica jocului cu plastilină dacă nu ţi se potriveşte.

Nu se află mai departe – ADEVĂRAT.
Ai văzut prin filme că la psihoterapeut ceea ce se discută intră în confidenţialitate absolută. Singura diferenţă e că terapetul se află sub consecinţele legii penale, iar preotul sub incidenţa legii divine. Aşa că poţi fi liniştită: secretele şi informaţiile despre tine sunt în siguranţă.

Consiliere sau psihoterapie?
Deşi apropiate, cele două modalităţi de asistenţă sunt diferite. În principiu, consilierea se adresează unor probleme de comportament sau emoţionale. Consilierul te va asista şi îţi va oferi unele puncte de reper. E o analiză „mai la suprafaţă“, pentru problemele care nu te afectează foarte profund. Dacă vrei, a merge la consilier e ca şi cum ai aplica un bandaj. Psihoterapia este o intervenţie ştiinţifică menită să modifice factorii psihologici care duc la diverse tulburări emoţionale sau somatice. Sună pompos, de fapt e o analiză în profunzime, potrivită pentru cazul în care simţi că problemele sunt destul de serioase. Ca să nu mai lăsăm loc îndoielii, ai nevoie de un psiholog – fie el consilier, fie psihoterapeut – atunci când simţi că ai o problemă care nu îţi mai dă pace; dacă ai o nelinişte, o teamă generalizată, te simţi lipsită de energie, nu mai ai chef de lucuri pe care altădată le făceai cu plăcere; simţi nevoia de a-ţi dezvolta propriile abilităţi; vrei să te cunoşti mai bine; ai probleme cu somnul, alimentaţia, puterea de concentrare, memoria etc.

E grav, doctore?
Hai să recunoaştem, când vine vorba de tine, ai tendinţa să fii mai indulgentă. Aşa că poate e bine să trecem în revistă (la propriu!) probleme pentru care crezi că nu e nevoie să mergi la psihoterapie. Momente dificile: sunt acele momente cu care te poţi confrunta oricând, din păcate. Te iau prin surprindere şi te afectează în măsură diferită. Atunci când e vorba de o pierdere – concediere, un deces, divorţ sau despărţire – fiecare are gradul lui de suportabilitate. Nu contează dacă la suprafaţă eşti mai „tare“ sau te impresionezi uşor – oricare din momentele dificile te afectează într-o anumită măsură. Poţi cere sprijin pentru a trece mai uşor peste ele. Probleme în cuplu: nu e cazul să ajungeţi „la cuţite“ pentru ca problemele să fie grave. De fapt, simţi şi tu dacă problemele vă depăşesc. Semne clare de S.O.S. terapeut: dacă simţi că nu mai puteţi comunica sau ţi se pare că nu mai jucaţi pentru aceeaşi echipă sau, pur şi simplu, suferi în tăcere şi nu ştii ce să faci. Dacă e de acord să mergeţi împreună la terapie, nu e totul pierdut.
Serviciu: noi responsabilităţi, un şef dificil, probleme cu colegii de muncă. Poate ţi se par fleacuri, dar, dacă înainte să ajungi la birou te apucă o migrenă insuportabilă şi parcă ţi-ai lua tot concediul de odihnă, nu e ok să lucrezi la o presiune mai mare decât e necesar. Discuţia cu un specialist te poate orienta spre tehnici de relaxare sau noi moduri de a vedea problema. Familie: chiar şi lucrurile frumoase, precum venirea pe lume a unui copil sau plecarea unuia deja crescut de acasă, pot să te afecteze pentru că presupun adaptarea la o situaţie nouă.